aalkat_print_icon.gif

Uddannelse i centrum

Udvalg

Udvalg

Herunder finder du en beskrivelse af de udvalg, der findes på Aalborg Katedralskole og de repræsentanter, der er i de enkelte udvalg.

Administrationsudvalg

Deltagere: Rektor, ledelsesrepræsentant​​, tillidsrepræsentant + 3 lærere ​​​

Arbejdsområde:

  • Koordinering af time-fagfordeling 
  • Vurdering af ansættelsesbehov
  • Oprettelse af valgfag
  • Drøftelse af lokalaftale

Aktivitetsudvalg

Deltagere: 3 lærere + 1 ledelsesrepræsentant + 2 elevrepræsentanter ​​​

Arbejdsområde:

  • Udvikling af skolekulturen og aktiviteterne udenfor den ordinære undervisning
  • Frivillige aktiviteter
  • Fællestimer med udgangspunkt i fællesfagene
  • Skolens festkultur og skolens fødselsdag
  • Kontaktudvalg i relation til elevinitiativer som f.eks. Ydun, elevråd, døgnbrænder, Operation Dagsværk mv.
  • Drøftelse af eksterne informationer som hjemmeside og informationsmaterialer
  • Intern information i samarbejde med UT og TS 
  • Drøftelse af Åbent Hus, forældrekonsultation, foredragsaftener mv.
  • Rammer for ekskursioner med hensyntagen til studieretningsudvalgenes ansvar for studierejser og studieretningsekskursioner.
  • Introduktionsforløb for nye elever
  • Skoleforestillinger (musical, teaterkoncert, teater, revy mv.) 

Introudvalg:

Introudvalget er et underudvalg under aktivitetsudvalget.

Arbejdsområde:

  • At sikre og planlægge en god opstart for de nye elever i både grundforløbs- og studieretningsklasser. 

HF-udvalg

Deltagere: 2 lærere + 1 studievejleder + 2 elevrepræsentanter + 2 ledelsesrepræsentanter

Arbejdsområde:

  • Problemstillinger i forhold til hf-uddannelsen
  • Planlægning af introduktionsforløb
  • Tværgående forløb
  • Studieture og ekskursioner
  • Planlægning af historieopgave og projekter
  • Planlægning af SSO og eksamensprojekt
  • Fællestimer for hf
  • Særlige forløb på
  • Initiativer til udvikling af hf
  • Initiativer til profilering af studieretningerne
  • Planlægning af orienteringsaften i forhold til hf
  • Præsentation af hf på hjemmesiden og i informationsmateriale under hensyntagen til den generelle informationspolitik

Legatudvalg

Deltagere: Rektor + to lærere

Formål: At fordele legatmidler

Pædagogisk Råd (PR)

Deltagere: Rektor, ledelse samt alle lærere der underviser på skolen. Forretningsorden bestemmer i hvilket omfang TAP, elever/kursister m.fl. kan deltage.

Arbejdsområde:

  • Bekendtgørelsen om PR § 2. Det pædagogiske råd er rådgivende for institutionens leder i pædagogiske spørgsmål
  • Vælger medlemmer af div. udvalg
  • ​​Fastsætter forretningsorden

Pædagogisk Udvalg (PU)

Deltagere: 4 lærere + 2 ledelsesrepræsentanter + 2 elevrepræsentanter ​​

​​​Formålet med Pædagogisk Udvalg er at sikre sammenhæng, overblik og udvikling i det pædagogiske arbejde på Aalborg Katedralskole.

Arbejdsområde:

  • Indsatser vedtaget som en del af årets pædagogiske mål og handlingsplaner – skolens pædagogiske udvikling.
  • Nye pædagogiske ideer og initiativer
  • Kompetenceudvikling for det pædagogiske personale
  • Lektiecafe, skrivefængsel mv.
  • Den pædagogiske planlægning af skoleåret
  • Pædagogisk IT-anvendelse 


Arbejdsgrupper inden for indsatsområderne:
Der nedsættes hvert år efter behov forskellige arbejdsgrupper, der arbejder med årets pædagogiske indsatsområder. Hver arbejdsgruppe består af en repræsentant fra pædagogisk udvalg samt øvrige lærere og evt. elever.


I skoleåret 2018-2019 er der følgende arbejdsgrupper/underudvalg

  • Digitalt dannelsesudvalg
  • Flerfagligt udvalg (arbejder med progressionsplan i forhold til DHO-SRO-SRP
  • IT-projektgruppe (designer arkitektur og implementerer 0365)
  • IT-vejledere

Samarbejdsudvalg (SU)

Deltagere: 1 lærer + 1 tillidsrepræsentant for lærere + 1 repræsentant for TAP + rektor + 2 ledelsesrepræsentanter + 1 tillidsmandssuppleant for lærerne + 2 sikkerhedsrepræsentanter

Arbejdsområde:

  • Mål, strategi og resultatkontrakt
  • Personalepolitik
  • Budget og finanslovsbidrag
  • Rationaliserings- og omstillingsprojekter samt projekter, som medfører udbud, udlicitering og outsourcing 
  • Kompetenceudvikling
  • Systematisk opfølgning på APV
  • Det psykiske arbejdsmiljø herunder arbejdsrelateret stress
  • Medarbejdernes tilfredshed, trivsel og sundhed
  • Opfølgning på sygefravær mv.
  • Chikane og vold
  • Job på særlige vilkår.
  • Nedsætte et ad hoc ’psykisk arbejdsmiljø-udvalg’

Økonomiudvalg

Økonomiudvalget behandler følgende emner: Udarbejdelse af budgetforslag og fordeling. Fordeling af midler til undervisningsmidler. Bygningsvedligeholdelse. Nybygninger - byggeudvalg - ideér og visioner for skolens lokaler og bygningsmæssige udvikling. Inventar og nedsætter kunstudvalg.