Uddannelse i centrum

Nyhed

31.01.2018

Aalkat-elev kvalificeret til "semifinalen" ved KemiOL


Stort til lykke til Mikaella fra 2.x, som har kvalificeret sig til 3. 4. og 5. runde af KemiOL. Hun skal nu konkurrere med 14 andre gymnasieelever om de 4 danske pladser ved dette års internationale Kemi Olympiade i Prag og Bratislava.

Selv siger en glad Mikaella:

”Weekenden endte super godt. Jeg blev blandt de 14 deltagere, hvilket jo er så syret. Jeg kan endnu ikke helt fatte det.”

”Nu står de næste 2,5 måneder på en masse kemi, idet alle 14 deltagere er kvalificeret til runde 3, 4 og 5, som foregår på henholdsvis DTU, AU og KU. Først efter træningsrunderne bliver 4 elever udtaget til at deltage i den internationale kemiolympiade, IChO”

At Mikaella ikke er kommet sovende til den flotte placering, hersker der ingen tvivl om, når man læser nedenstående om kemikonkurrencens 2. runde, der strakte sig over 3 dage - primært på H. C. Ørsted Instituttet i København.

Mikaella: ”Den første dag, fredag, var en 2-timers teoretisk prøve, som blev afholdt på Gefion Gymnasium, hvor hjernecellerne virkelig skulle i brug. Her blev vi testet i alt fra molekylers opbygning til nitrogenindholdet i proteiner. Tiden fløj afsted, og bagefter var der tid til at man kunne hygge med de andre deltage - og skabe nye venskaber.

Dag 2 var helt klart den dag, alle frygtede: nemlig ”praktisk” dag. Her var det håndværket, der blev bedømt på, hvilket foregik i KU’s lokaler på HCØ Instituttet.

Først startede vi ud med et foredrag omkring pipetten og burettens røgt og pleje, hvorefter vi alle skulle igennem titrering, som vi havde 2 timer til at gennemføre. Her fik vi en ukendt væske, hvis koncentration kunne bestemmes ud fra titrering. Rent visuelt gik vores væske fra mørkeblå til fuldkommen farveløs, og dertil skulle vi angive vores facit mL, hvor 0.05 mLs afvigelse var godkendt - med andre ord, er en dråbe væske ved siden af facit lige nøjagtigt godkendt.

Efter en kort pause, var vi atter i gang igen med 2 timers såkaldt ”dråbehelvede” (eller omtalt ”stofidentifikation”). Her får vi opgivet 8 forskellige stoffer, som befinder sig i 8 reagensglas. Vi ved bare ikke i hvilke stoffer, som befinder sig i de respektive reagensglas. Det var nu vores opgave at identificere de 8 reagensglas, hvilke var en sand hjernevrider, idet det eneste som var tilladt, var at blande stofferne sammen, og se om de danner bundfald. Efter i alt 4 timers praktisk arbejde, var der tid til et par foredrag fra nogle af lektorerne fra KU. Dagen sluttede med festmiddag, hvor der var mulighed for at samles om andet end kemi.

Dag 3 blev indledt med et foredrag fra endnu en KU-lektor, som fortalte om luftforurening samt hvilken rolle kemikere har i forhold til luftforurening. Herefter var der præmieoverrækkelse, hvor alle 53 runde-2-deltagere fik overrakt et diplom, efterfulgt af udnævnelsen af de 14 deltagere, som gik videre til runde 3,4 og 5”.